sex101

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

ÅLDER FÖR SEXDEBUT?

Av 101 - 31 december 2012 00:11

Många disskuterar om huruvida man får ha sex och ifrån vilken ålder. Jag personligen tycker att man ska ha sex när man är redo. Och då menar jag verkligen till 100%. Inte när man skaffat sig en pojkvän vid 13 års ålder och vill experimentera. Det ska inte vara ett experiment, det ska vara något man bestämmer sig för och känner sig redo till 100! Så nu har vi fått det ur världen. 


I vilket fall som helst, att ha sex är en stor vändning i ens liv. När jag blev av med min oskuld så var jag 15, snudd på 16. Och efter det har mina förhållanden aldrig vart sig lika igen. Självklart har dem vart fantastiska och intima. Men det kan lätt gå överstyr också. Vissa förhållanden har bara kretsat kring sex, så var beredda på en vändning då oskulden ryker. 


Men tillbaka till den ursprungliga frågan som jag inte ställt ännu: När är det okej att ha sex för första gången? Såhär skriver umo.se om saken:


Åldersgräns för sex?

Ibland kan man höra att när man fyller 15 år blir man byxmyndig, att det är då man får ha sex. Det som syftas på är den lag som säger att det är förbjudet för någon över 15 år att ha sex med en person som är yngre än 15 år. Samma ålder gäller för alla oavsett kön.

Illustration av en trafikskylt för hastighet med siffran 15 på.
 

 

Det finns en lag med syftet att skydda barn och unga mot önskade sexuella handlingar. En person som är 15 år eller äldre, och som haft sex med någon som inte fyllt 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Även om det inte förekommit något hot eller våld. Det gäller även om den som är under 15 år ville ha sex.

Får en 16-åring och en 14-åring som är ihop ha sex?

Betyder den här lagen att en 16-åring och en 14-åring som är ihop inte får ha sex? Som lagen är skriven får en person över 15 år inte ha sex med någon yngre än 15 år. Men i lagen står det också att man inte ska dömas om det är uppenbart att det inte handlat om något övergrepp. Lagen är inte tänkt att den ska hindra unga personer från att ha sex som båda vill ha.

Det avgörande är framför allt sånt som hur stor åldersskillnaden är, skillnaden i utveckling mellan personerna och om det varit helt frivilligt. I regel döms inte en 16-åring som har haft sex med en 14-åring om det är tydligt att det var helt frivilligt där båda varit med på det.

Det går inte att döma exempelvis två 14-åringar som frivilligt har sex med varandra, eftersom ingen av dem är straffmyndig. Straffmyndig blir man när man fyller 15 år.

För att det överhuvudtaget ska bli en polisutredning eller rättegång måste det göras en anmälan till polisen. Vilket det i de flesta fall aldrig är något som görs. När det händer beror det oftast på att funnits speciella omständigheter som gjort att det blivit en anmälan.

Sex med någon genom våld eller hot – alltid olagligt

Oavsett hur gammal en person är, är det alltid olagligt att ha sex med någon genom våld eller genom att hota med våld eller någon annan brottslig handling. Det räknas som våldtäkt eller sexuellt utnyttjande.

Den som våldtar eller gör något annat som kan jämställas med våldtäkt kan dömas till fängelse eller annat allvarligt straff, som sluten ungdomsvård. Det är också olagligt att utnyttja att en person befinner sig i ett hjälplöst tillstånd när man har sex. Hjälplöst tillstånd kan till exempel vara att man är full, sover, är sjuk eller av någon annan anledning inte kan försvara sig eller säga ifrån.

 
 
Egna åsikter? Skriv en rad!
 
XOXO
Sex
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 101 - 19 augusti 2013 23:00

Nu ska vi prata onani.   Det sägs att onani gör en galen. Tokig, galen, efterbliven, översexuell och homosexuell.   Självklart stämmer det. INTE. -Eller okej, det där med att man kan bli översexuell kanske stämmer till en viss del. Men det h...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:30

  Tralalalaa, fyfan nu är jag kär. Damn, vad hände? Trodde jag skulle leva singellivet å tråna efter en grabb som bor flera 100mil bort, men icke. Helt plötsligt dök han bara upp. Sjukt vältränad, glad och pillemarisk. Han humor är to die for oc...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:20

Blir ni kåta ofta? För jag har i alla fall perioder där jag kan vara superkåt flera dagar i rad. Och ibland känner jag inte av någonting alls på flera dagar. Veckor ibland. Tror det har med att göra hur man mår i allmänhet, hur hormonera flödar o...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:17

Haha ja nu är jag tillbaka igen. Och tror att det blir för att stanna. Iallafall tills jag vet att jag inte kommer ha så mycket att göra resten av sommaren. Förhoppningsvis kommer jag in på en skola i höst, men om inte blir det blogga å jobba för min...

Av 101 - 28 mars 2013 23:17

  Jag uppdaterade min profilbild idag. Och genast får jag 10 likes av olika killar som jag inte har pratat med på flera år. Även mina vänner gillar såklart min bild, och jag får fina kommentarer. Men vad som fångar min uppmärksamhet är att efter...

Presentation


SEX 101, en blogg med fokus på sex och relationer!
Skriven av en 18 tjej från Stockholm med många erfarenheter, men fortfarande mycket att lära. Fråga vad ni vill och kommentera, allas åsikter och tankar är välkomna!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Hur många har du haft sex med under dina år?
 En
 Två
 Tre
 Fyra
 Fem
 Sex
 Sju
 Åtta
 Nio
 Tio
 10-19
 20+
 Jag är oskuld

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

ToppBlogg

Rösta!!

Räknaren

Underhållning bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards