sex101

Direktlänk till inlägg 28 december 2012

Om att vilja vänta med sex

Av 101 - 28 december 2012 22:34

 



När jag var 13 och i ett förhållande kände jag ofta en press från andra att det var något som föväntades av mig: sex. Vi var två IT-par i skolan, och det andra paret som hade hållt ihop lika mycket som vi hade redan haft sex. Jag visste att min kille ville prova, men jag kände mig inte redo. Har dock aldrig vart en sån som faller för grupptryck, vilket resulterade i att han inte fick ligga under dem två åren vi var tillsammans. Tji fick han! 


I vilket fall som helst har jag märkt, speciellt i min gamla blogg som jag hade för länge sedan, att många unga killaroch tjejer känner sig pressade att ha sex, fast dem egentligen inte är redo. Jag säger till er: FALL EJ FÖR GRUPPTRYCKET! Det är eran kropp och ni bestämmer över den. 


Lätt för mig att säga när jag sitter i min säng, med min laptop i famnen och dricker hallonsaft, men det är inte bara jag som tycker såhär. Även ungdomsmottagningen har något att säga om detta:


Om att vilja vänta med sex.

 

När och hur man vill ha sex är väldigt olika. Vad man räknar som sex är också olika. En del räknar enbart slidsamlag som sex, andra tycker att smekningar och onani också är sex. Man kan välja att ha sex med sig själv och onanera, men vänta med att ha sex med någon annan. En del har mun- eller analsex men inte slidsamlag. Andra väljer att inte ha sex alls.

Alla har rätt till sin egen kropp och sexualitet och det är alltid man själv som bestämmer. Det är en mänsklig rättighet att själv få säga ja eller nej till sex. Man ska aldrig behöva känna sig tvingad eller stressad att ha sex om man inte känner sig beredd.  

Till sig själv kan man ställa sig frågan: ”Vill jag ha sex och varför”? Svaret ska inte vara för att man tror att man måste eller att det förväntas av en. Man ska heller inte behöva förklara eller försvara sitt val.

Olika anledningar att vilja vänta

Det finns olika anledningar till att man vill vänta med sex, som att man inte känner sig redo, inte är sugen eller känner sig osäker över något. Andra vill vänta på ”den rätta”. Man kan också vänta med sex tillsammans med någon annan för att man är rädd att det ska göra ont, att man ska bli utnyttjad eller att det ska bli ryktesspridning. Några väntar med till exempel slidsamlag tills de har gift sig.

Om man undrar över något

Det är aldrig ett problem med att vänta med sex om man inte själv tycker det. Om man gärna vill ha sex men av någon anledning inte känner lust, kanske man upplever det som ett problem. Eller om man har svårt att tycka om eller förstå sig på sin kropp. Kanske undrar man om man ser ut och funkar som man ska.

Om man upplever det som ett problem att man inte har sex eller om man är orolig över sin kropp, är det bra att prata med någon. Det kan kännas skönt att höra att man inte är ensam om att känna som man gör och att andra kan uppleva samma sak. Att få kunskap och bekräftelse kan göra att man känner sig tryggare och säkrare.

Om man har frågor kan man till exempel kontakta en ungdomsmottagning, elevhälsan, sex- och samlevnadsmottagning eller vårdcentral.

 

 

Hoppas detta var informativt och insiktsfullt. Annars vet ni var ni kan fråga mig om mer ;)

 

XXO

Sex
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 101 - 19 augusti 2013 23:00

Nu ska vi prata onani.   Det sägs att onani gör en galen. Tokig, galen, efterbliven, översexuell och homosexuell.   Självklart stämmer det. INTE. -Eller okej, det där med att man kan bli översexuell kanske stämmer till en viss del. Men det h...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:30

  Tralalalaa, fyfan nu är jag kär. Damn, vad hände? Trodde jag skulle leva singellivet å tråna efter en grabb som bor flera 100mil bort, men icke. Helt plötsligt dök han bara upp. Sjukt vältränad, glad och pillemarisk. Han humor är to die for oc...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:20

Blir ni kåta ofta? För jag har i alla fall perioder där jag kan vara superkåt flera dagar i rad. Och ibland känner jag inte av någonting alls på flera dagar. Veckor ibland. Tror det har med att göra hur man mår i allmänhet, hur hormonera flödar o...

Av 101 - 13 augusti 2013 18:17

Haha ja nu är jag tillbaka igen. Och tror att det blir för att stanna. Iallafall tills jag vet att jag inte kommer ha så mycket att göra resten av sommaren. Förhoppningsvis kommer jag in på en skola i höst, men om inte blir det blogga å jobba för min...

Av 101 - 28 mars 2013 23:17

  Jag uppdaterade min profilbild idag. Och genast får jag 10 likes av olika killar som jag inte har pratat med på flera år. Även mina vänner gillar såklart min bild, och jag får fina kommentarer. Men vad som fångar min uppmärksamhet är att efter...

Presentation


SEX 101, en blogg med fokus på sex och relationer!
Skriven av en 18 tjej från Stockholm med många erfarenheter, men fortfarande mycket att lära. Fråga vad ni vill och kommentera, allas åsikter och tankar är välkomna!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Hur många har du haft sex med under dina år?
 En
 Två
 Tre
 Fyra
 Fem
 Sex
 Sju
 Åtta
 Nio
 Tio
 10-19
 20+
 Jag är oskuld

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

ToppBlogg

Rösta!!

Räknaren

Underhållning bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards